Celkový pohled na BRDM-2 rch
Některé jednotky radiačního a chemického průzkumu ČSLA byly vybaveny obrněným průzkumným transportérem BRDM-2 rch ruské výroby. Je to kolové ,obojživelné vozidlo s vybavením pro provádění radičního a chemického průzkumu na podvozku vozu GAZ-41.
Výbava umožňuje :
- nepřetržité a současné zjišťování a měření úrovně radiace v terénu,
- zjišťování otravných látek v ovzduší ,na bojové technice,terénu a dalších předmětech,
- vytyčování zamořených prostorů,
- orientační kontrolu stupně zamoření povrchu osob,techniky,vody a pod.,
- signalizaci chemického zamoření,
- odběr vzorků zamořené zeminy,vody,a pod.,
- určení souřadnic stanoviště vozidla při průzkumu
Z tohoto výčtu je vidět ,že je to velmi užitečný vůz ,který najde i uplatnění při živelných pohromách současnosti.
-
Také pár základních TTD :
- Celková hmotnost .......................................................7 000kg
- Hmotnost bez posádky ...............................................6 700kg
- Délka s vytyčovacími praporky .....................................6 100mm
- Šířka .........................................................................2 350mm
- Výška při plném zatížení s věží ....................................2 310mm
- Světlá výška podvozku ...................................................330mm
- Max.rychlost po silnici .................................................100 km/h
- Rychlost plavby na vodě ...............................................8-10 km/h
- Rychlost při průzkumu v terénu ......................................10 km/h
- Doba nepřetržité bojové pohotovosti.................................12 hodin
-
Vozidlo je vybaveno čtyřdobým zážehovým (benzín) osmiválcovým motorem s válci do V o výkonu 140 koní a kroutivím momentem 357 Nm/2500 ot.Palivo je benzín BA 90.Nádrže na palivo jsou dvě o objemu 140 litrů.
Převodovka má čtyři stupně vpřed a jeden vzad.Nápravy mají 2 x samosvorné diferenciály se zvýšeným třením.
BRDM-2rch je vybaven na dvou tuhých nápravách vzájemně zaměnitelnými diskovými kolys rozebíratelným ráfkem.Pneumatiky jso vzdušnicové a rozměr je 13,00 x 18 a hustí se na 0,28 MPa. Je možné použít i čs.pneumatiky Barum Taktik z OT-64 SKOT.
-
Vybavení radiačního průzkumu :
- Rengenometr DP-3b
- Intenzimetr IT-65
Vybavení chemického průzkumu :
- Automatický signalizátor GSP-12
- Chemický průkazník PPCHR / CHP-11/
- Souprava průkazníkových trubiček
Prostředky protichemické ochrany :
- Protichemický oděv vz.70
- Filtrace a ventilace FPT-100M
Spojovací prostředky :
- Tankové hovorové zařízení R-124
- Rádiová stanice R-123
Prostředky speciální očisty :
- Souprava DK-4b
A co tam je ještě navíc :
- Terronavigace TNA-3
- Signální světlice
- Ruční dýmové granáty RDG-2
- Souprava pro odběr vzorků KPO-1
- Meterologická souprava MK-3
- Hodiny palubní
- Přístroje pro noční vidění TKN-1 a TPKU-2b
-
Napájení přístrojů a zařízení je zabezpečeno z palubní sítě vozidla /26V/ .
Výzbroj vozu tvoří v otočné vežičce 1x lehký kulomet PKT ráže 7,62 mm s 2000ks náboji a osobní pistolky osádky.
-
Osádka BRDM-2rch :
- Velitel RCHPZ
- Chemik -průzkumník
- Řidič - mechanik
Než se vyjede :
- změřit v obou 140 l nádržích měrkou stav benzínu Speciál (bezolovnatý doladit adektívem olova) a po nastartování i změřit elektrickým palivoměrem - získáte přehled co to znamená na budíku na palubní desce
- kouknout na hladinu chladící kapaliny a musí to sedět přesně podle výrobce.Dá se sice otevřít skoro všechny kryty na motoru a budíky ukazují mezní hodnoty. I vůz s perfektním stavem motoru má co dělat ,v létě při dlouhé jízdě v cca 30°c a výše venkovní teplotě ,s uchlazením motoru a každá maličkost může při dlouhém přesunu rozhodnout.Dlouhé táhlé kopce BRDík nerad....
- změřit množství oleje v motoru.Za studena je pod ryskou O startování zakázáno.Existuje i norma spotřeby oleje na 100km ale v současných podmínkách ,kdy vozy u sběratelů málokdy najedou v kuse 100km ale spíše 20km v extrému při zábavě je to docela dobrý hlídat.Určitě v 7 l nádobce mít sebou zásobu oleje.
- zkontrolovat v jaké pozici je ventil malého nebo velkého chlad.okruhu.V létě ve vedru je odměnou zničené těsnění pod hlavou.
- zkontrolovat funkčnost všech světel a blinkrů - při jízdě na silnici bez toho v dnešní době nechci ani dál přemýšlet....
- kouknout jestli jsou O.K. pneumatiky pomocných koleček -tlak vzduchu 0,59 MPa.Můžou se dosti hodit ,když budete muset opustit silnici přes příkop....
- dotažení zátek v podlaze .Když se zapomene ,může to být po průjezdu hlubokou louží docela překvapení :-)))Ale při garážování je lepší je mít otevřeny.
- napumpovat do karburátoru vypařený benzín.Zapnout odpojovač proudu a vytahnout táhlo sytiče a popř. i ručního plynu.Podle teploty a kondice vozu.Nastartovat a ihned mírně zatáhnout sytič a nechat motor ohřát (voda 80-90°C).Poslouchat chod motoru a zkontrolovat tlak mazání oleje . Hodně vozů jsem viděl mazat ani né 0,5 a při přidání plynu mírně k 1,0 kp.
- na budíku ohlídat tlak v pneu a jednotlivými kohouty zkontrolovat jednotlivá kola při výjezdu na tvrdým má být 2,7 kp.
- vyzkoušet spouštění pomocných kol a zkontrolovat hladinu AMG-10 v zásobníku (75 mm pod vrchní okraj hrdla). Také vypouštění vlnolamu a krytu vodometu (to už dnes jen pro úplnost)
Tento popis je můj osobní postup při každém výjezdu - když budete vědět i nějakou jinou informaci - šup sem s ní :-)))
Komentáře
Přehled komentářů
Dobry večer ! Potreboval by som elektro s chemu na BRDM kde sa nachadza odpojovač baterie a ako sa štartuje ?
s pozdravom
BRDM1
(ROMAN KOTES, 8. 4. 2012 20:54)