Kolový dozér DOK M
Kolový dozér DOK M (modernizovaný) je mašina ,která se mi vždy líbila a osobně si myslím ,že trochu předběhla svoji dobu. Všichni od pohledu jí znají ale něco bližšího málokdo ví. Mám doma pár starších instruktážních filmů o DOKu a když začnete schánět nějaké další info na internetu ,tak zjistíte ,že ani tady toho moc není.
DOK M je modernizovaný původní kolový dozér vyráběný v této úpravě od výrobního čísla 036 1201.Stejný jsou i výr.čísla 036 1137 až 036 1140 a 036 1140 až 036 1174. Toto uvádím ,kdybyste ho měli náhodou doma a číslo odpovídalo. Je to hodně výkoná a univerzální mašina ale zároveň konstrukčně složitá a provozně velmi náročná. Taky od toho se odvíjí kolik jich bude doma u sběratelů a kolik jich potkáte na nějaké soukromé akci. Nicméně co DOK umí a jak impozantně vypadá - stojí za to.
DOK M je určený k provádění zemních prací ,k budování cest,zákopů,okopů,k tahání přívěsů (až 65t po silnici).odstranění sněhu z cest.Jeho hlavní specialitkou je odstraňování sutin a závalů,polomu stromů a i v zamořeném prostoru nebo dýmu díky FVZ.Dokáže si poradit i s vyprošťováním uvázlé techniky pomocí navijáku o síle 180kN.V případě bojových podmínek a potřeb je DOKa možno použít k řezání kovů elektrickým proudem a používat ho jako ještěrku k zvedání břemen lopatou.Takže toho zvládne dost. Na silnice může díky své šířce 3 150mm jenom na výjimku od magistrátu dopravy. Po silnici si to šine rychlostí až 46 km/h což uznáte je je již na vozidlo s neodpruženými nápravami až dost..
Pohon DOKu a pohon navijáku je dieselelektrický a pohon nakládacího zařízení je hydraulický.Motor T 930 -42 je takový ,, drobeček " naftový dvanáctiválec s přeplňováním dvojcí turbodmychadel PDO 7 RS,o výkonu 260 koní .Motor s generátorem je zdrojem elektřiny pro pohon kol,navijáku a náhon čerpadel,zdroj tlaku kapaliny k pohonu nakladače i hydraulického servořízení. V zadní části vozu je de facto malá elektrárna a ta může být zdrojem potíží při současném provozu styl hobby.Elektrická trakce umožnuje ve dvou jízdních režimech plynulou regulaci rychlosti jízdy vpřed i vzad a samočinné přizpůsobení síly vnějším odporu v rozsahu výkonu naftového motoru. Hmotnost sroje s lopatou je 27,5 tuny což na přepravu bude neideálnější přepravník P50 na který DOK najíždí pozadu. Můžete ho naložit i jařábem o nosnosti 30 tun ,kterých je všude ,,mraky".
Ještě trochu k tomu jak to zatáčí : změna směru se dosahuje natáčením přední části podvozku vůči zadní ,okolo svislého čepu závěsu podvozku stroje.
Kabina DOKu je dvojmístná a v terénu musí často spolujezdec navigovat řidiče při manévrech.
Při výměnách náplní to není na první pohled tak náročný ,ale
- nádrž paliva je na 480 litrů nafty
- olejová nádrž motoru je 40l M6 ADS/IIB
nicméně nádrž hydraulické kapaliny (olej OL-N3) je 500l a ta se musí každé tři roky měnit ,jelikož váže na sebe vodu. I když DOK nepracuje.
Je docela složité dnes sehnat fotky a obrázky tohoto vozidla a co jsem měl v archívu tak je zde .Pokud má někdo DOKa doma ,byl bych vděčen za foto vozu v původním stavu.
Viz níže jsou osobní vzpomínky M.P na jeho službu s DOKem. Moc děkuji a tohle je přesně co nás zajímá na mašině ,kterou asi už nikdo z nás neuvidí v akci.....
,, Všechny DOKy v Seredi měli jen klasický khaki nátěr.
Cvičení (asi) v roce 1986, tedy ještě v rámci základní vojenské služby, probíhalo ve voj. výcvikovém prostoru Lešť cca 48°24'5.93"N
19°15'53.97"E viz www.mapy.sk . Tenkrát to byly vojenské "prověrky" které probíhaly formou cvičné mobilizace. Tenkrát přijely do kasáren i náklaďáky z civilu a na bráně jim přemontovávali SPZky z civilních na vojenské...
Ještě jsem si vzpomněl - pokud byly slabé baterky, dalo se startovat z jiného DOKu pomocí svařovacích kabelů - tedy ne že by se tím krmily baterky, ale roztočilo se tím trakční dynamo.
A k tomu mě napadlo, že nejspolehlivější částí byly asi trakční elektromotory v nápravách, nepamatuji si, že by s nimi byl nějaký problém.
Nevím jestli máte v datech že ke startování sloužily dvě sady dvou 145Ah
akumulátorů (tedy celkem 4) a v případě nouze se dalo jezdit jen se
dvěma. Na ozubeném věnci motoru byly umístěny dva startéry, byl to
stejný typ jako měla Tatra 138/148.
Zajímavě se třeba přidával plyn - resp. se řídily otáčky trakčního
dynama - řízení bylo hydraulické, brzdovou kapalinou, a šoupátko
vstřikovacího čerpadla ovládalo brzdové prasátko z Oktávie (samozřejmě
myslím typ z r. 1963...)
Nejporuchovější část byla asi hydraulika, poměrně často se zanesl nějaký
ventil a nešla např. otevírat lopata. Častou a dost nepříjemnou poruchou
bylo protržení gufer u hlavních zvedacích válců, což mělo za následek,
že zvednutá lopata nedržela polohu a pomalu padala. To se stávalo
nejčastěji, když při výcviku student použil funkci "volný pád" (tlačítko
na joysticku naoře), ale když lopata začala padat, tak se student lekl a
volný pád přerušil, což se nesmělo ! Lopata se musela nechat dopadnout
plynule až na zem. Oprava byla docela "pakárna", lopata se musela
podložit pražci a k těm válcům a těsněním byl blbý přístup.
Tohle trvale zmáčknuté tlačítko vlastně povolilo ventily a lopata mohla
v téhle poloze sloužit třeba k rovnání terénu protože jakoby po zemi
plavala.
Další nepříjemná porucha bylo protržení membrány v el. rozvaděči u
přepínače směru jízdy. To mělo z a následek, že DOK byl pak schopen
pouze jízdy dozadu
byla ve výbavě každého stroje (to je ta sada tyčí úplně vzadu dole na
kapotě).
Pak ještě praskalo těsnění u turbodmychadel a pak byl olej ve výfuku a
mně dokonce vzplanul a měl jsem z toho tryskáč...
Hlavním cílem výcviku bylo vyhrabání okopu pro tank. Norma byla myslím
25 minut v suchém terénu. Problém byl mráz nebo bláto. Na blátě to
klouzalo a zmrzlá zem se těžko lopatou rozrývala. Sice se na lopatu daly
dolů namontovat takové rozrývací trny, ale ani to moc nepomáhalo (možná
to bylo tím že v roce 1986 bylo v zimě i
Dal se s ním třeba shrabovat sníh, sloužil i jako tahač (měl jsem
párkrát za sebou i podvalník s buldozerem), nebo nakladač - dvě lopaty a
Tatra byla naložená...
Dál musel člověk dávat pozor - hlavně na silnici - aby se DOK
nerozhoupal kolem toho středního kloubu nahoru a dolů. Protože neměl
klasické odpružení, ale jen ty nízkotlaké pneumatiky. Když se
rozvibroval, tak se dal uklidnit zrychlením. Což je taky opak toho, co
člověka v téhle situaci obvykle napadne..""
Další vzpomínky strojníka Kubíka na službu s DOKem :
,, Mašina to byla fantastická,to co musela vydržet by dnešní elektronikou nadupané stroje nevydrželi! Byla háklivá na stromeček v elektrice,ale to se stalo snad jen dvakrát za skoro dva roky. Jinak standart bylo gumové těsnění na čepech u lžíce. To byl hrob!
Taky jsme si přímo na stavbě měnili hlavní pístnice ale to byl spíš dlouhodobější problém. Také , že prosakoval olej do turba byl spíš úsměvný problém , když jsem to neznal a při své mladické nerozvážnosti jsem při průjezdu Berounem ve stoupání na stavbu zapnul přidavače na čerpadle a ze stroje byla raketa s ohnivou clonou! Ještě dnes se usmívám nad tím jaké to bylo fantastické pokoukání večer když jsme se stahovali z kasáren po dotankování -pár litříků- na stavbu. Dvoumetrové plameny to jistili. No jinak nebylo skoro nic co bych s dokem nezvládl. A co dokázala speciálního?
zapadnout a to tak ze i když se u tohoto stroje z prokluzujícího se kola převáděla částečná elektřina na kolo jiné tak nepomohlo ani natáčení a ano lžíce o kterou se dalo odstrčit. Z kasáren dojeli tři stratosféry na Uralech 375D a musela jim ještě pomoci jedna Tatra dempr , která byla naložená. Holt byl jsem umělec. Takže abych to shrnul, mašina byla spolehlivá a byl jsem na ní hrdý!!!! Na svojí dobu to byla fakt super mašina,těžká,stabilní a na svoji délku jsem se sní otočil na pětníku. Posílám nějaké foto.Boužel ne moc kvalitní. No co by kdo chtěl v roce86
. S pozdravem strojník KUBIK
Komentáře
Přehled komentářů
Rok výroby stroje a jestli existuje dokumentace.Chtěl bych nechat vyrobit model.Dík
DOK
(Miroslav, 18. 2. 2016 4:09)Rok výroby stroje a jestli existuje dokumentace.Chtěl bych nechat vyrobit model.Dík
DOK M
(Jarda, 14. 10. 2015 9:40)dnes jsem našel teprve toto forum a z nostalgie píši o své srdeční záležitosti DOK M v roce 1978 stavba voj školy v Lipt. Mikuláši a voj. zotavovna Šírava, samozřejmě kurz v Seredi a zkoušky v Praze. Jeeště jednou bych se chtěl s timto výjimečným strojem svést, nikdy jsem na něj nezapoměl jako jistě i ti ostatní kdo měli tu čest v něm jezdit
MOTOR Z DOKU
(MELDA, 5. 5. 2014 23:30)
Všichni fandové DOKU!!
Mám ten motor z toho staroměstského skvostu.
Škoda že jsem DOKA nestihl zachránit. Znám se s bývalým majitelem ale že se ho chystal sešrotovat jsem zjistil až mi nabídl aspon ten motor,který nechal ,protože ví že vlastním nádhernou TATRU 813 PM 55.
pokud někdo chce více info - můj mejl - meldapavel@seznam.cz
MOTOR Z DOKU
(MELDA, 5. 5. 2014 23:29)
Všichni fandové DOKU!!
Mám ten motor z toho staroměstského skvostu.
Škoda že jsem DOKA nestihl zachránit. Znám se s bývalým majitelem ale že se ho chystal sešrotovat jsem zjistil až mi nabídl aspon ten motor,který nechal ,protože ví že vlastním nádhernou TATRU 813 PM 55.
pokud někdo chce více info - můj mejl - meldapavel@seznam.cz
Staroměstský DOK-M
(JiriTintera, 2. 7. 2013 16:55)
Vážení,
před chvílí jsem se dozvěděl, že DOK-M již nestojí u bývalé železniční zastávky Staré Město. Podle majitele byl před čtrnácti dny sešrotován.
Čest jeho památce.
Dok-M
(zdenalek, 16. 9. 2011 19:57)Moje mašinka z let 1983 - 1985..Rovněž Slaný u Prahy...půl roku samozřejmě v Seredi na kurzu..
Video
(Marc, 26. 5. 2011 0:45)
Look here: http://www.youtube.com/watch?v=BsmKNRZzJxU
Regards :-)
Marc
DOK - srdeční záležitost
(Luboš Holeček, 20. 4. 2011 1:22)S DOKEM Sereď 74-75, potom Jínce, Hranice na Moravě a v 76 okopy pro rakety na poušti v Rusku, super stroj, ale nemám žádné fotky, prosím o zaslání na lubomir.holecek@gmail.com jestli někdo máte.A ozvěte se, jestli jste sloužili taky u ženistů na doku v Hranicích na Moravě 74-76. tel.777133030, předem díky
taky jsem ho jezdilv
(Franta, 28. 2. 2011 12:48)sered 1970=72 lepsi masinu jsem neridil super pak jsem slouzil v Rokycaneh zavolejte z toho obdobi tel 721208640
taky jsem ho jezdilv
(Franta, 28. 2. 2011 12:47)sered 1970=72 lepsi masinu jsem neridil super pak jsem slouzil v Rokycaneh zavolejte z toho obdobi tel 721208640
DOK na Bruntálsku
(Jozo, 13. 2. 2011 20:48)Ten exemplář ze Starého Města u Bruntálu stále existuje. Nyní stojí poblíž budovy tamní bývalé železniční stanice. Je také vidět na satelitních mapách Seznamu a Googlu.
DOK-srdeční záležitost
(Laďa M., 13. 4. 2010 22:10)Ahoj všem,taky jsem absolvoval Sereď(léto 87)i s dobrou partou,až na jednoho kreténka.Můžu říct,že když jsem šel do civilu dlouho mi bylo po Doku smutno.Taky jsem byl hrdý na to,že jsem mohl mít vlastně tehdá nejsilnější mašinu,samozřejmě kromě tanku a jim podobných.Zařádili jsme si na Východním Slovensku při stavbě jakési střelnice,nebo co to bylo.Měli jsme se tam super,vesnice -Ozorovce byla kousek,navíc léto,tak pohoda,jen těsnění ve stromečku a manžetky v pístnicích!Jednoho kouska jsem viděl na Bruntálsku ve Starém městě u Bruntálu,je to tak 10let.Od té doby už ne.Byl jsem se na něj podívat zblízka,stál na zahradě a srdce mi plesalo.Dokonce mám nějaké fotky,ale většinou jen s klukama v autoparku-tehdá to jinak nešlo,foťák na vojně byl na basu.tak se mějte,je fajn,že to tady je ať si my dokisti můžem zavzpomínat. kolman.l@seznam.cz
DOK-M nezapomenutelný zážitek.
(Jarda, 24. 2. 2010 18:13)
Též rád vzpomínám na Sereď 1984-1985.
Nezapomenutelné jízdy v okolí Seredě a zkoušky
zákopů v pískovně .
-20 mrazy , úklid sněhu v autoparku a buzeráku.
Pak stavba kasína v Benešově
DOK
(Marian, 9. 1. 2010 18:55)Jeden DOK je k videniu pri BA, druhý na strednom slovensku. Mám kompletnú dokumentáciu ak by dakto chcel elecentrala@post.sk
DOK-M restauration
(Marc, 9. 10. 2009 21:21)
Hi friends of the DOK :-)
I am restoring a DOK-M - the ultimate challenge for a private oldtimer enthusiast like me... It's a phantastic machine and a pleasure to work on!
Engine and electrical drive are already completely overhauled and working perfect. Currently I am replacing all of the hydraulic cylinder seals by more reliable parts of modern type. Next step will be an overhaul of the air braking system.
There is still a lot of work to do (including a complete paint job), but in a couple of months, my DOK-M will hopefully be finished an then look (and perform) as new.
By the way: I am desperately seeking two replacement turbochargers, beacuse my turbos have very noisy bearings and here in Germany parts like these are very hard to find. Maybe anyone has an idea where to look/ask?
Best regards
Marc (marc@mve-engineering.com)
Dobrá mašina
(palucha, 13. 9. 2009 20:23)Čáslav 1984-86.Dobrá mašina,akorát za službu 2* shořela turba,ale elektika na úrovni.Traduje,že to byla lepší mašina než originál.Prý to měl být americký dozer MICHIGEN.
Pro Dušana
(Jiří Cimbálník - autor, 13. 6. 2009 22:14)Díky za komentář. Bohužel vím pouze o jediné nepojízdné mašině ve vojenském muzeu v Piešťanech (SK) . Snad se ozve někdo i v ČR , že ho bude možno nafotit v akci ? Kam všechny zmizely ????
DOK-M
(Dušan, 13. 6. 2009 19:42)
makal som s ním na vojne v Seredi na PŚ a v Terezíne.Mal som 036 11 41. aj 040.Fantázia,škoda,je to už legenda.Díky za fotky krásna spomienka.Ak by bola ešte možnosť,rád by som si to ešte skúsil,či som nezabudol.Ďakujem.mail: dudomaron@gmail.com
DOK
(Miroslav, 18. 2. 2016 4:10)