Kolový dozér DOK M
Kolový dozér DOK M (modernizovaný) je mašina ,která se mi vždy líbila a osobně si myslím ,že trochu předběhla svoji dobu. Všichni od pohledu jí znají ale něco bližšího málokdo ví. Mám doma pár starších instruktážních filmů o DOKu a když začnete schánět nějaké další info na internetu ,tak zjistíte ,že ani tady toho moc není.
DOK M je modernizovaný původní kolový dozér vyráběný v této úpravě od výrobního čísla 036 1201.Stejný jsou i výr.čísla 036 1137 až 036 1140 a 036 1140 až 036 1174. Toto uvádím ,kdybyste ho měli náhodou doma a číslo odpovídalo. Je to hodně výkoná a univerzální mašina ale zároveň konstrukčně složitá a provozně velmi náročná. Taky od toho se odvíjí kolik jich bude doma u sběratelů a kolik jich potkáte na nějaké soukromé akci. Nicméně co DOK umí a jak impozantně vypadá - stojí za to.
DOK M je určený k provádění zemních prací ,k budování cest,zákopů,okopů,k tahání přívěsů (až 65t po silnici).odstranění sněhu z cest.Jeho hlavní specialitkou je odstraňování sutin a závalů,polomu stromů a i v zamořeném prostoru nebo dýmu díky FVZ.Dokáže si poradit i s vyprošťováním uvázlé techniky pomocí navijáku o síle 180kN.V případě bojových podmínek a potřeb je DOKa možno použít k řezání kovů elektrickým proudem a používat ho jako ještěrku k zvedání břemen lopatou.Takže toho zvládne dost. Na silnice může díky své šířce 3 150mm jenom na výjimku od magistrátu dopravy. Po silnici si to šine rychlostí až 46 km/h což uznáte je je již na vozidlo s neodpruženými nápravami až dost..
Pohon DOKu a pohon navijáku je dieselelektrický a pohon nakládacího zařízení je hydraulický.Motor T 930 -42 je takový ,, drobeček " naftový dvanáctiválec s přeplňováním dvojcí turbodmychadel PDO 7 RS,o výkonu 260 koní .Motor s generátorem je zdrojem elektřiny pro pohon kol,navijáku a náhon čerpadel,zdroj tlaku kapaliny k pohonu nakladače i hydraulického servořízení. V zadní části vozu je de facto malá elektrárna a ta může být zdrojem potíží při současném provozu styl hobby.Elektrická trakce umožnuje ve dvou jízdních režimech plynulou regulaci rychlosti jízdy vpřed i vzad a samočinné přizpůsobení síly vnějším odporu v rozsahu výkonu naftového motoru. Hmotnost sroje s lopatou je 27,5 tuny což na přepravu bude neideálnější přepravník P50 na který DOK najíždí pozadu. Můžete ho naložit i jařábem o nosnosti 30 tun ,kterých je všude ,,mraky".
Ještě trochu k tomu jak to zatáčí : změna směru se dosahuje natáčením přední části podvozku vůči zadní ,okolo svislého čepu závěsu podvozku stroje.
Kabina DOKu je dvojmístná a v terénu musí často spolujezdec navigovat řidiče při manévrech.
Při výměnách náplní to není na první pohled tak náročný ,ale
- nádrž paliva je na 480 litrů nafty
- olejová nádrž motoru je 40l M6 ADS/IIB
nicméně nádrž hydraulické kapaliny (olej OL-N3) je 500l a ta se musí každé tři roky měnit ,jelikož váže na sebe vodu. I když DOK nepracuje.
Je docela složité dnes sehnat fotky a obrázky tohoto vozidla a co jsem měl v archívu tak je zde .Pokud má někdo DOKa doma ,byl bych vděčen za foto vozu v původním stavu.
Viz níže jsou osobní vzpomínky M.P na jeho službu s DOKem. Moc děkuji a tohle je přesně co nás zajímá na mašině ,kterou asi už nikdo z nás neuvidí v akci.....
,, Všechny DOKy v Seredi měli jen klasický khaki nátěr.
Cvičení (asi) v roce 1986, tedy ještě v rámci základní vojenské služby, probíhalo ve voj. výcvikovém prostoru Lešť cca 48°24'5.93"N
19°15'53.97"E viz www.mapy.sk . Tenkrát to byly vojenské "prověrky" které probíhaly formou cvičné mobilizace. Tenkrát přijely do kasáren i náklaďáky z civilu a na bráně jim přemontovávali SPZky z civilních na vojenské...
Ještě jsem si vzpomněl - pokud byly slabé baterky, dalo se startovat z jiného DOKu pomocí svařovacích kabelů - tedy ne že by se tím krmily baterky, ale roztočilo se tím trakční dynamo.
A k tomu mě napadlo, že nejspolehlivější částí byly asi trakční elektromotory v nápravách, nepamatuji si, že by s nimi byl nějaký problém.
Nevím jestli máte v datech že ke startování sloužily dvě sady dvou 145Ah
akumulátorů (tedy celkem 4) a v případě nouze se dalo jezdit jen se
dvěma. Na ozubeném věnci motoru byly umístěny dva startéry, byl to
stejný typ jako měla Tatra 138/148.
Zajímavě se třeba přidával plyn - resp. se řídily otáčky trakčního
dynama - řízení bylo hydraulické, brzdovou kapalinou, a šoupátko
vstřikovacího čerpadla ovládalo brzdové prasátko z Oktávie (samozřejmě
myslím typ z r. 1963...)
Nejporuchovější část byla asi hydraulika, poměrně často se zanesl nějaký
ventil a nešla např. otevírat lopata. Častou a dost nepříjemnou poruchou
bylo protržení gufer u hlavních zvedacích válců, což mělo za následek,
že zvednutá lopata nedržela polohu a pomalu padala. To se stávalo
nejčastěji, když při výcviku student použil funkci "volný pád" (tlačítko
na joysticku naoře), ale když lopata začala padat, tak se student lekl a
volný pád přerušil, což se nesmělo ! Lopata se musela nechat dopadnout
plynule až na zem. Oprava byla docela "pakárna", lopata se musela
podložit pražci a k těm válcům a těsněním byl blbý přístup.
Tohle trvale zmáčknuté tlačítko vlastně povolilo ventily a lopata mohla
v téhle poloze sloužit třeba k rovnání terénu protože jakoby po zemi
plavala.
Další nepříjemná porucha bylo protržení membrány v el. rozvaděči u
přepínače směru jízdy. To mělo z a následek, že DOK byl pak schopen
pouze jízdy dozadu
byla ve výbavě každého stroje (to je ta sada tyčí úplně vzadu dole na
kapotě).
Pak ještě praskalo těsnění u turbodmychadel a pak byl olej ve výfuku a
mně dokonce vzplanul a měl jsem z toho tryskáč...
Hlavním cílem výcviku bylo vyhrabání okopu pro tank. Norma byla myslím
25 minut v suchém terénu. Problém byl mráz nebo bláto. Na blátě to
klouzalo a zmrzlá zem se těžko lopatou rozrývala. Sice se na lopatu daly
dolů namontovat takové rozrývací trny, ale ani to moc nepomáhalo (možná
to bylo tím že v roce 1986 bylo v zimě i
Dal se s ním třeba shrabovat sníh, sloužil i jako tahač (měl jsem
párkrát za sebou i podvalník s buldozerem), nebo nakladač - dvě lopaty a
Tatra byla naložená...
Dál musel člověk dávat pozor - hlavně na silnici - aby se DOK
nerozhoupal kolem toho středního kloubu nahoru a dolů. Protože neměl
klasické odpružení, ale jen ty nízkotlaké pneumatiky. Když se
rozvibroval, tak se dal uklidnit zrychlením. Což je taky opak toho, co
člověka v téhle situaci obvykle napadne..""
Další vzpomínky strojníka Kubíka na službu s DOKem :
,, Mašina to byla fantastická,to co musela vydržet by dnešní elektronikou nadupané stroje nevydrželi! Byla háklivá na stromeček v elektrice,ale to se stalo snad jen dvakrát za skoro dva roky. Jinak standart bylo gumové těsnění na čepech u lžíce. To byl hrob!
Taky jsme si přímo na stavbě měnili hlavní pístnice ale to byl spíš dlouhodobější problém. Také , že prosakoval olej do turba byl spíš úsměvný problém , když jsem to neznal a při své mladické nerozvážnosti jsem při průjezdu Berounem ve stoupání na stavbu zapnul přidavače na čerpadle a ze stroje byla raketa s ohnivou clonou! Ještě dnes se usmívám nad tím jaké to bylo fantastické pokoukání večer když jsme se stahovali z kasáren po dotankování -pár litříků- na stavbu. Dvoumetrové plameny to jistili. No jinak nebylo skoro nic co bych s dokem nezvládl. A co dokázala speciálního?
zapadnout a to tak ze i když se u tohoto stroje z prokluzujícího se kola převáděla částečná elektřina na kolo jiné tak nepomohlo ani natáčení a ano lžíce o kterou se dalo odstrčit. Z kasáren dojeli tři stratosféry na Uralech 375D a musela jim ještě pomoci jedna Tatra dempr , která byla naložená. Holt byl jsem umělec. Takže abych to shrnul, mašina byla spolehlivá a byl jsem na ní hrdý!!!! Na svojí dobu to byla fakt super mašina,těžká,stabilní a na svoji délku jsem se sní otočil na pětníku. Posílám nějaké foto.Boužel ne moc kvalitní. No co by kdo chtěl v roce86
. S pozdravem strojník KUBIK
Komentáře
Přehled komentářů
makal som s ním na vojne v Seredi na PŚ a v Terezíne.Mal som 036 11 41. aj 040.Fantázia,škoda,je to už legenda.Díky za fotky krásna spomienka.Ak by bola ešte možnosť,rád by som si to ešte skúsil,či som nezabudol.Ďakujem.
Foto DOK
(Peter, 11. 6. 2009 11:51)
Co viem, kamarat by mohol mat este nejake fotky DOKa este pred tou "nehodou", ked ho stretnem, poprosim ho o ne. Dokonca by mal mat aj nejake video, sice len z telefonu, ale aspon nieco... takze pokial je zaujem, nie je problem poskytnut, mozem poslat na tvoj mail...
Inak, po vyprosteni kamarat obstaral este jedneho DOK-a a pouzil ho ako zdroj nahradnych dielov pre opravu.. skoda ze nikoho nenapadlo fotograficky zdokumentovat priebeh opravy...
Pro Petera
(Jiří Cimbálník - autor, 10. 6. 2009 14:25)Velmi zajímavé fotky - to se opravdu nevidí často. Nemáš i fotku DOKa když stojí na všech čtyřech ???
DOK-M
(Peter, 10. 6. 2009 8:10)
Kamarat mal donedavna DOK-a doma, pouzival sa na upravu zjazdovky pri lyziarskom vleku a neskor na odpratavanie snehu v tazko dostupnych lokalitach v Banskej Stiavnici. Pri tejto cinnosti sa mu podarilo prevratit sa "na budku" - z toho mam aj nejake foto, daju sa vidiet v tomto threade: http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?p=126950#126950
Na vyprostenie bol treba 30t zeriav a vybudovanie pristupovej cesty pren...
DOK-L, DOK-R, DOK-M
(Pavel Macík, 11. 5. 2009 11:34)Jezdil jsem (mimo jiné i v Seredi) 85-87. Všechno jinak na stavbě v L. Mikuláši a Nitře. DOK měl dvě vývojová stadia - 1.serie byla DOK-L (lopatový), který měl lopatu a DOK-R (radlicový) s šípovou radlicí. Ta se u druhé serie (DOK-M) dala přidělat na lopatu. První serie měla jiný způsob řízení (natáčení) stroje, dnes už nevím jak to fungovalo - říkali něco jako čím rychleji si točil volantem - tím více mašina zatáčela. První serie už nebyla nikde v provozu (r.85-87). 2. serie byla DOK-M (modernizovaný). Ta měla univerzální (rozevírací) lopatu a hlavně se lišila systémem řízení - natáčení kol. Bylo hydraulické přímé. Jak se natočil volant, tak stejně se "zlomila" mašina. Po autoškole s V3S, kde řízení vykazovalo obrovské vůle to byla docela legrace si zvyknout na volant v DOKu. pavel.macik@csystem.cz
DOK M
(Ondřej , 8. 5. 2009 22:58)U nás se tahle mašina vyráběla,byl to nezmar,ale stačila jedna dávka z kulometu a bylo to nepojízdný,hrozně moc elektriky,ale technicky na tu dobu na výši,ten kdo s tím uměl,tak se zahrabal za pár minut, bylo to vodotěsný,takže se to zkoušelo v řece,docela zírám,dělám v továrně kde se to vyrábělo,a tak málo fotek,viděl jsem jenom nějaký francouzský prospekty,dokumentace se musela zničit,škoda.
DOK-L
(Jiří Cimbálník, 17. 2. 2009 16:09)
Díky za příspěvěk. Mohu se doptat ,jaký byl v praxi rozdíl mezi verzí DOK-L a DOK-M ??
Bohužel v privátním držením o DOKu zatím v ČR nevím.
dokista
(Mirek, 17. 2. 2009 15:43)
Hezký článek,potěšil mě,zavzpomínal jsem si.Po absolvování kursu v Seredi-jinde nebyl,jsem přebral starší typ Dok-L,s tím jsem pracoval na stavbě Jihlava-Pístov.Při opravách svépomocí jsem se pomalu vyučil ještě elektrikářem,nejvíc praskali membrány-stromeček venku co chvíli.Fakt je,že ta mašinka byla téměř denně v zápřahu.Kdybz jste o někom,kdo Dok vlastní věděli,dejte prosím vědět,rád bych se zajel podívat.Díky
pinokio110@seznam.cz
strojník
(Milan P., 29. 1. 2009 9:51)Zdavím. No tak s touto potvůrkou jsem na vojně jezdil, komkrétně v Seredi 1984-1986. Měl jsem stroj 036-01-201, což byl jak se zdá snad dokonce první vyrobený stroj. Ke konci vojny jsem zdědil po kolegovi 036-01-226, zatímco 201 šla do generálky. V Seredi na "péešce" jich tenrát bylo celkem 11. Fotky ale bohužel nemám :-( Když tak mail ok2hwp@seznam.cz , co si budu pamatovat, rád zodpovím, ale už je to fakt dlouho a v civilu dělám úplně něco jiného...
Dok-M
(Dušan, 13. 6. 2009 15:16)