Praga V3S SPŠP
Pod zkrátkou SPŠP se skrývá označení pro ,,Střední pohyblivé štábní pracoviště " které je umístěno ve skříňovém terénním automobilu P-V3S-SKM s hermetizovanou skříňovou karosérii , vybavenou filtračním a ventilačním zařízením FVZ-180 + naftovým topením X7-S1. Celé tohle cca od roku 1983 sloužilo v ČSLA a po 1989 v AČR k zabezpečení práce velitelů a jejich štábů na pohyblivých místech velení a také k přesunu štábů i za použití ZHN.
Takovým velkým a nápadným rozlišovacím znakem je na pravém boku skříňové karosérie je umístěná sklopná deska pro práci s mapou .Lze jí namontovat i na levou část ale s jistým omezením . Také záhrádka na střeše pro uskladnění propojovacího můstku a stanového přístřešku signalizuje verzi SPŠP. Spodek podvozku je prodloužený oproti běžnému typu V3S,
Jako další alternativa je možno k boční stěně skříně umístit stanový přístřešek , který lze v zimním období vytápět přenosným topením X7. Tenhle vůz se také může zadní části s můstkem propojit s dalšími vozy a vytvořit komplexní pracoviště štábu.
Osádku SPŠP tvoří čtyři osoby a řidič.
Pohotovostní hmotnost vozu ............7 960kg
Užitečné zatížení .............................740 kg
Délka vozu .......................................7 320mm
Šířka vozu ........................................2 410mm
Výška vozu .......................................3 285mm
Maximální rychlost na silnici ............ 60 km/h
Zadní nájezdový úhel ........................20°
Ve výbavě vozu lze najít :
- automatický telefonní přístroj BS10
- polní telefonní přístroj TP25
- dálnopisný stroj STA-2M a D-302.2A
- rozmnožovací stroj GRAMA PRINT 220 A3
- napáječ NB 22 KB/2
SPŠP je raritní mašina ale její využití dnes je spíše muzejní....